De evolutie van het voetbalshirt van FC Barcelona

Het shirt van Barcelona is een van de meest herkenbare voetbalshirts uit de geschiedenis. Het shirt in de blaugrana (blauw-rode) kleuren herken je gelijk. Het shirt is een symbool van Catalaanse trots. Het shirt van Barcelona heeft een rijke geschiedenis. In dit stuk duiken we dieper in de evolutie van het FC Barcelona voetbalshirt.

Het ontstaan van het FC Barcelona shirt

FC Barcelona is opgericht in 1899 door een Zwiters, genaamd Joan Gamper. Hij koos vanaf dag 1 om de blauw-rode kleuren te gebruiken als clubkleuren, ook voor de shirts. Er zijn verschillende theorieën over de keuze voor deze kleuren. Sommigen denken dat de kleuren zijn  geïnspireerd op de kleuren van FC Basel, de voormalig club van Joan Gamper. Een andere theorie is dat de kleuren willekeurig gekozen zijn. Wat de reden ook is, het blaugrana is tegenwoordig onlosmakelijk verbonden aan de club FC Barcelona.

In de vroege jaren van Barcelona waren de voetbalshirts vrij eenvoudig. Een shirt met twee kleuren, uiteraard het blaugrana, maar verder was het simpel. Geen logo, geen versieringen en uiteraard ook geen sponsor. Dit shirt hebben ze tot 1910 gebruikt. Vroeger veranderden clubs niet elk jaar van shirts.

In 1910 begon het Barcelona shirt te veranderen. De strepen werden smaller en er werd meer aandacht besteed aan de pasvorm. Ook is te zien dat bij de hals de knopen zijn vervangen voor touwtjes, maar nog geen logo. Het jaar daarop (1911) werd het logo toegevoegd en kreeg het shirt weer een hoge kraag, zoals in 1899 ook het geval was. Daarnaast kreeg het shirt de bekende banen die de club jarenlang heeft gebruikt. Maar liefst tot 1981.

In 1981 werden banen van het shirt smaller en werd Meyba de fabrikant van de shirts. De shirts van Meyba zijn iconisch voor dat tijdperk. De populairste shirts met Meyba als fabrikant zijn die uit 1992. Want in 1992 werd de Europacup I gewonnen onder leiding van Johan Cruyff en aanvoerder Ronald Koeman. Deze shirts staan symbool voor de start van het internationale succes dat FC Barcelona later zal hebben.

 

Modernisering

De modernisering van het voetbalshirt begon in de jaren ’70. De voetbalwereld werd in die periode steeds professioneler en de shirts konden natuurlijk niet achterblijven. Clubs begonnen in te zien dat shirts ook commercieel gebruikt konden worden. Daarnaast werden shirts gemaakt van lichter materiaal, waardoor de shirts comfortabeler werden om te dragen. Vandaag de dag zijn voetbalshirts veel verder doorontwikkeld en ultra licht, maar de jaren ’70 kunnen gezien worden als het startschot voor de ontwikkeling van voetbalshirts.

Commercieel gezien bleef Barcelona (bewust) achter. Steeds meer clubs kregen sponsor op hun shirts, maar FC Barcelona weigerde om een sponsor op hun shirt te dragen. Vanaf 2006 begon Barcelona Unicef te dragen op de voorkant van hun shirt. Dit hebben ze gedaan tot 2011. Sinds het seizoen 2011/12 is Barcelona begonnen met het dragen van een commerciële sponsor op hun shirt.

Van retro naar modern

Barcelona shirts zijn enorm populair. De shirts uit de jaren 80’ en 90’ zijn enorm gewild onder zowel jongere als oudere fans. De shirts doen mensen herinneren aan de succesvolle periodes die de club toen gekend heeft. De shirts sinds het begin van dit millennium zijn ook enorm populair. Dit komt mede door het begin van de carrière van Lionel Messi. Daarnaast had Barcelona een aantal spelers van wereldklasse, zoals Ronaldinho, Xavi, Iniesta en nog veel meer toppers. In de periode onder Guardiola werd de Champions League meermaals gewonnen. De shirts uit die periode zijn enorm populair.

 

Op zoek naar een shirt van FC Barcelona? Bekijk onze collectie eens.